Twittertaal

Bron: http://www.42bis.nl

Twittertaal
De Twitterazzi hebben inmiddels een eigen taal (twaal) ontwikkeld. De taal van Twitter niet kennen, is er niet bijhoren. Gelukkig heeft Marlooz – bekende Tweep – een aantal van deze termen voor je op een rijtje gezet. Aan die lijst niet genoeg, probeer dan de Twittonary .

Een aantal woorden is wel handig om in elk geval alvast te kennen. Omdat het termen betreft die met de werking van Twitter te maken hebben:

Hashtag: een hashtag is een woord dat na dit teken komt “#”. Met een hashtag kun je verschillende dingen doen. Zo kun je de hashtag gebruiken om een toon aan je Tweet te geven.

Bijv. Wat een prachtige dag is het vandaag #regentpijpenstelen

Zoals je ziet een prima manier om lekker sarcastisch te doen. Zoals je ook direct ziet gebruik je geen spaties tussen woorden na de hashtag.

Verder wordt de hashtag ook gebruikt om een onderwerp mee te geven aan een tweet. Denk bijvoorbeeld aan een congres of een televisieprogramma waar je naar kijkt. Zo is de hashtag van Pauw & Witteman #penw. Kijk je naar de uitzending, dan kun je je commentaar geven op een het programma en de hashtag eraan toevoegen. Op Twitter worden die hashtags aanklikbaar. Klik je erop dan zie je alle tweets die zo’n hashtag bevatten en kun je dus in theorie een programma of congres volgen op basis van de commentaren van de mensen die kijken/erbij zijn zonder dat jij kijkt/erbij bent. Meer over hashtags vind je hier.

Een (groeiend) overzicht van gebruikte hashtags vind je hier.

Twoosh: is een tweet van exact 140 karakters. Je wint er niets mee (al was er heel kort een Twooshwedstrijd, maar die werd afgelast), maar sommige mensen vinden het kunstig om te proberen in exact 140 karakters hun boodschap te brengen.

Tweeps: mensen die tweeten/twitteren

Tweetup: een offline meeting van mensen die twitteren – meestal een borrel.

Twitter timeline: zijn de berichten die je ziet als je inlogt op twitter (berichten van anderen dus).

Retweet: Dat is wanneer je de boodschap van een ander doorzet naar jouw volgers. Dat kun je doen door de boodschap te kopieren en plakken en er RT voor te zetten met daarna de naam van de originele verzender en zijn of haar boodschap. Een voorbeeld.

@replies (at-replies): Wanneer je op Twitter direct naar een specifiek persoon wilt tweeten, dan doe je dat door het @teken gevolgd door hun username en jouw boodschap. Je kunt dat ook doen door op Beantwoorden te klikken wanneer je met je muis over de boodschap heengaat waarop je wilt reageren. Of door naar hun profiel te gaan en op de knop te klikken die je op het onderstaande plaatje ziet en te kiezen voor @ mention gebruikersnaam.

Direct Message of DM: zijn berichten die alleen degene aan wie je het bericht verzendt kan zien. Privéberichten dus. Je verstuurt deze door op het profiel van degene aan wie je een bericht wilt versturen te kiezen voor Direct Message gebruikersnaam of door je tweet te starten met D gebruikersnaam en dan je boodschap.

Tip: Om je populariteit op Twitter te vergroten is het een goed idee om zelf een mooi nieuw Twitterwoord te verzinnen. Wees wel origineel. Twuste – net voor je gaat slapen – is natuurlijk allang bedacht.

Taalgebruik.
Hou je op Twitter gewoon aan dezelfde regels als buiten Twitter: praat niet teveel nonsens, luister (lees) ook eens af en toe, lees actief (reageer, niet alleen roepen), schep niet teveel op, stel vragen die tot nadenken aanzetten en wees bovenal jezelf.